lördag 22 augusti 2009

Apatheia

Det svenska bandet Apatheia är kanske inte vidare känt. De släppte en skiva 2003 vid namn Lifethesis på det italienska bolaget Stridulum Recordings och en promo i egen regi 2004. Samma år medverkade de även på två samlingsskivor. Den ena, Flowers Made Of Snow, gavs ut av vårt inhemska Cold Meat Industry och den andra var #neofolk.its gratissamling Ny Regret Du Passè, Ny Peur De L'Avenir... . Efter detta var det länge tyst om bandet men för en tid sedan fick jag höra av en säker källa att de åter igen hade något på gång. Efter lite "googlande" så hittade jag deras myspace-sida och en väldigt glädjande nyhet. Den 24e oktober så står de på scenen i Berlin och det blir deras första liveframträdande någonsin. Samma kväll spelar även Coph Nia och The [Law-Rah] Collective. Jag hoppas att detta är startskottet för en ny produktiv period med skivutgivning och liveframträdanden för Apatheia.

Ni hittar Apatheias myspace-sida här: http://www.myspace.com/apatheiafolk

1 kommentar:

  1. Tack för en mycket trevlig blogg, kul att få infomation kring neofolken på svenska. Jag hade aldrig hört talas om Apatheia tidgare så jag kollade upp dem efter att ha läst detta inlägg och det jag hörde lät bra, ett givet skivköp i framtiden. Återigen, tack för en trevlig blogg, hoppas du fortsätter med detta.

    SvaraRadera