tisdag 15 december 2009

Roma Amor - Femmina


Idag så trillade det in en ny skiva från den italienska neofolkakten Roma Amor. Deras musik är vad i alla fall jag har kommit att kalla burlesque/cabaret-neofolk. Old Europa Cafe som är deras bolag kallar dom för Noir-Cabaret vilket kanske är mer korrekt. Hur som haver. Deras självbetitlade debutalbum blev snabbt något av en favorit hos mig så jag hade rätt höga förväntningar när jag satte på den. Musikmässigt har det inte hänt så mycket men det gör inget för det var bra som det var. Euskis röst är om möjligt ännu raspigare denna gången och gillar man den här lite smalare grenen av neofolk, och deras debutalbum med för den delen, så är det en ren njutning att lyssna på. Min enda invändning är att även denna skivan känns något kort. De 10 spåren klockar in på strax över 30 minuter vilket ger den en viss EP-känsla.

Enligt uppgift skall texterna vara inspirerade av kvinnor i folklore kring medelhavet och handla om de romantiska och melankoliska aspekterna om det feminina universum - Eller något sådant. Då jag inte kan italienska så skulle faktiskt låtarna kunna handla om precis vad som helst. Musiken är dock inte sämre för det.

Skivan kan med fördel beställas ifrån Old Europa Cafe och där finns även tre smakprov. På deras MySpace kan man hitta lite andra smakprov från debutskivan samt spåret Der Treue Husar som var med på OEC's maffiga 7-CD box The Old Europa Cafe förra året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar